lördag 17 september 2011

Ålahoppet


Ja mina vänner, så kallas tillställningen som vi var på idag. Vi var där i fjor också så man kan nästan säga att det blivit en tradition att åka dit.

Men nu är det ju så att detta går av stapeln i Åhus och det innebär att matte och jag får stiga upp innan han ni vet fått på sig skorna. Klockan ringde - hör o häpna - 04.20 i morse!!! Ja jag trodde inte mina öron. Men matte steg upp och tryckte på knappen på den förberedda kaffebryggaren samt plockade ner kylvarorna i ryggsäcken. Det mesta var gjort i går kväll för att vi skulle spara tid. Jag fick en ynka liten portion mat och sen bar det iväg ut till Gislöv för att möta upp med min kompis Nisse o hans matte Anneli.

När vi kom fram till Åhus var det kallt som attan. Matte frös (som vanligt)men så småningom tittade solen fram och det blev riktigt behagligt väder.

Vi startade som nr 22 i hoppklass 1 till att börja med och där gjorde JAG en bra insats (som vanligt om jag får säga det själv) så där gick vi minsann i mål med 0 fel och blev trea i klassen. Jag fick min andra pinne i hoppklass - tjohoooooo tjohooooo tjohooooo!!!! Matte fick en snygg kokard, ja eller jag då kanske men jag bryr mig inte om den precis, och en fin nyckelring. Sen fick hon välja pris på bordet och vad tror ni att den tossan tog - jo en burk Plaque Off! Amen hallå - fanns det inte nåt godis på bordet???? Fast matte sa att vi behövde den för i den gamla burken fanns bara till ett par dagar och att hon skulle minsann köpa nåt gott till mig som ersättning. Får nog påminna henne...........

Sen kom ju så småningom då agilityklassen. Vi har tränat mig på kontaktfält för jag blir ju så ivrig och hoppar så gärna (man vill såklart visa hur atletisk man är eller hur?) och det har gått väldigt bra på träningen på sistone. Men ni vet väl hur det är, träning är träning och tävling är tävling. Hyfsat bra gick det men när jag sprang ner för balansbommen kunde jag helt enkelt inte hålla mig i skinnet utan där blev det visst ett litet skutt. Hmmmmm..... 5 fel blev det ju då. Men för övrigt gick det som smort. 5 fel och klassens andra bästa tid - inte så illa pinkat. MEN - vet ni vad matte gör? Ja det kan ni aldrig gissa. Innan jag han stoppa henne så tar hon upp min snusdosa ur fickan och ger mig korv. Och man är ju inte nödbedd precis.... Så vi blev tamejtusan diskade för det är ju inte tillåtet att ge godis på banan. Matte sa till sitt försvar efteråt att hon över huvud taget inte reflekterat över var banans gränser var eftersom det var inhägnat av ett staket. Hon letade efter belöningslådan före starten men såg den inte. Efteråt såg hon att den stod utanför grinden där man går ut. Jaja nu kvittade det ju i och för sig eftersom vi hade 5 fel - fast vi hade fått pris annars. Ja du milde....nu gör hon aldrig det mer.

Men glada i hågen lämnar vi tävlingen och gottar oss åt pinnen i hoppklass.

Kompisen Nisse skötte sig superbra och blev tvåa i sitt livs andra start i hopptvåan så hans matte köpte en stor påse torkade grejor till honom. Den lade hon vid sidan om Nisses bur. När vi påbörjade hemfärden hörde jag att Nisse jobbade som en galärslav för att få tag i påsen och han lyckades dra in diverse godbitar i buren och snaskade på. Jag anade att han nog inte fick göra så egentligen för sin matte så jag blev tvungen att skvallra (f´låt Nisse). Så efter mitt larm stannade Anneli bilen och hon o matte öppnade bakluckan till oss och då fick dom se hur Nisse tuggat i sig drygt hälften och det låg en massa plastbitar i buren. Hoppas han inte svalt nåt sånt i alla fall. Men undrar hur han mår nu?

Nä nu ska jag knoppa in för det har varit en lååååååång och händelserik dag.

6 kommentarer:

  1. supergrattis! gud vad duktig jobbat av er!

    SvaraRadera
  2. Märklig blogg det här ibland lyckas man ibland inte. Hur som GRATTIS igen!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Tack tack :) Javisst är det märkligt. Försökte 5011 gånger i förra veckan men kom själv inte in för att kommetera en kommentar - a men va .... Gör ett försök igen!

    SvaraRadera
  4. Oj då :0 - efter att ha skrivit kommentaren, valt "kommentera som", förhandsgranska, skicka kommentar, logga ut o logga in igen dååååååå gick det. Orkar folk hålla på så eller ska man byta blogg?

    SvaraRadera
  5. Om man lyckas första gången behöver du ju inte byta blogg ;-) Eller om man är envis som synden dvs jag, så behöver man inte heller byta. Men knepigt är det..............

    SvaraRadera