onsdag 21 mars 2012

Årets andra agilitytävling

Oj oj oj vad matte ligger back med uppdateringen av min blogg, en hel månad faktiskt. Men hon har blivit så fruktansvärt förkyld och kan inte arbeta, så tack vare det har hon tagit sig i kragen och satt sig vid datorn. Jag sitter på stolen vid sidan om och dikterar givetvis.

Då vill jag berätta att vi har varit och tävlat utomlands (jajaja Danmark då) för första gången. Ja på utställningar har jag ju varit både i Danmark och Norge många gånger förr men jag har aldrig jobbat utomlands förr. Nu hade det bestämts att mina kompisar Murphy, Nisse och Mira (och deras mattar Tina o Anneli såklart) och jag skulle dra iväg till Vallensbaek den 19 februari.
Spänningen och förväntningarna var stora, inte minst p.g.a. att det skulle komma ett gäng danska griffoner dit och det tyckte vi ju var en höjdare såklart. Vi är inte såååå vanliga på tävlingsbanorna. Underligt må jag säga för vi är ju väldigt kompetenta om jag själv får säga det.

Det hade pratats mycket om den nyinköpta mattan, som visade sig vara toppen att springa på både för oss och mattarna o hussarna. Lite svikt i den, kändes jättebra. Det som INTE var bra (för matte alltså) var att man slog ihop banvandringen till en och ENDAST 7 min. Gissa om matte hade problem. Ja inte i klass 1 (agilityn) men i hoppklassen som vi hade premiär i tvåan hade hon ett litet helsike. En hel hord människor stod i klump vid svårigheterna så hon hade inte en chans att springa banan som hon behöver för att minnas den. Därför gick det ju inte så bra heller.

Men, vi tar det i tur och ordning. Först började vi med Agility 1 som gick jättebra. Jag fick förstås göra en räddning som vanligt när matte missade ett planerat byte men det gick vägen - tack vare MIG :) Vi blev trea i klassen och fick pinne - tjohoooo! Och Murpan fick också pinne och blev fyra. Asså där ser ni ju, jag säger bara - griffoner :) Sen gick matte o Tina ut med oss en rejäl runda och då missade vi prisutdelningen. Fasen också, det som jag tycker är så kul. Snälla Tove hade hört när dom ropade så hon räddade våra priser.

Sen var det Agility 1 Extra. Då blev matte lite nonchalant (ja kanske jag också då) så där fick jag 10 fel på 2 missade kontaktfält, så där slutade vi på 6:e plats av 29 ekipage.

Hoppklass 2 ska vi nog inte tala så mycket om då. Vi diskade oss i båda och det var helt och hållet mattes fel. Den första banan hade vi kanske kunnat klara om matte tänkt lite snabbare men bana nr 2 glömde hon mitt i. Jaja, det var som sagt vår premiär i tvåan så vi får ut och träna på klass 2-banor. Ja matte är det ju som behöver lära sig att komma ihåg dom. Finns det kurser för sånt? I så fall skulle jag gärna skicka iväg henne på en sån.

Hög stämning i bilen på vägen hem för Nisse hade också fått en pinne i Agilityettan och vunnit ÖL!!!! Och Miragumman klapp en juniorklass och vann EN FLASKA BUBBEL! Det kan man kalla rejäla priser eller hur?

Mysigt var det att tävla i Danmark och gav helt klar mersmak. Matte tyckte bara att det var trist att man inte hann med att umgås lite mer med dom andra griffonerna med mattar men så är det ju på tävling. Det var en jättelång dag och trötta var vi när vi kom hem, men väldigt belåtna.

Jahaja, två tävlingar i år och 2 pinnar yippeeeee - kan man begära mer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar