måndag 16 juli 2012

Long time - no write.......

Nääääää vet ni vad, idag fick jag syn på att det är nästan en månad sen min matte uppdaterade min blogg. Så kan jag verkligen inte ha det. Mellan rusningarna ner i tvättstugan idag tvingar jag därför henne att skriva några rader.

Få se nu.....vad har vi gjort sen sist egentligen? Jooo just det, vi var på en jätterolig tävling hos Ingrid i hennes lada en vacker lördagseftermiddag. Jag gick nästan in i ett lyckorus när jag kom in i hallen, där hade jag så in i vassen kul i vintras på lydnadsträningen. Fast det var ju kallt som attans då förstås men så var inte fallet denna gång. Tvärtom. Tvärdrag genom hallen hjälpte upp lite grann såklart men jösses vad vi var svitta i figuren när vi hade sprungit våra lopp. Som vanligt hos Ingrid blir det kluriga och kuliga banor som byggs och springs på under hög stämning o trevlig atmosfär. Matte hon yrade ju omkring som vanligt så jag fick rycka in och rädda henne men den ena banan tror jag att den gick hyfsat. Spelade roll..... ALLA fick pris o fina rosetter. Haha....första gången man fått rosett för en disk :) Sen fick kompisen Isa o jag sitta i kompostgallerhage som bäddades mysigt medan alla mattar o hussar åt o drack så det stod härligan till. En supertrevlig tillställning.

En dag kom mattes kompis Yvonne från Strängnäs på besök. Matte var lite moloken för just den dagen skulle vi egentligen vara med och städa och röja på klubben men det gick ju inte. Yvonne kommer med tåg från systern på Österlen - stannar en dag o en natt hos oss, sen fortsätter hon med tåg till Strängnäs. Detta var ju bokat flera månader tillbaks så vi fick utebli från städningen. Men - som vanligt - hade vi jättemysigt med snälla, goa Yvonne. Det är sååå kul när hon kommer. Tyvärr blir det bara en (eller två om vi har tur) gång om året.

Sen kom helgen när Collie-SM gick av stapeln i Ystad. Men det vill jag helst förtränga för där gjorde vi en klen insats i rallyn på fredagskvällen. Matte hade anmält oss till första gången i Avancerad klass och i normala fall skulle vi väl kunna ta oss igenom den utan att skämmas allt för mycket. MEN; av någon outgrundlig anledning som jag inte kan redogöra för så gick det åt pipsvängen om man säger så. Först blev det ganska försenat och väntan blev lång, men jag satt i min bur så det gick ingen nöd på mig. Matte checkade in oss och fick banritningen som hon studerade noga och konstaterade att det var ju "en lätt bana - här får vi inga STORA problem i alla fall". Hmmmmm...... Det fick vi...... Ja jag måste nog ta på mig det mesta tyvärr. Jag var supertänd på uppvärmningen (där får man ju godis) men när vi låååångt om läääänge blev inkallade till start - då hade lilla jag tröttnad på att vänta, plus att jag vet ju att där inne får man inget godis. Först fick jag syn på att Maria stod hos domaren och skrev. Jag älskar ju Maria djupt och hade bara ögon för henne på de första skyltarna. Matte sa att hon trodde inte ens att jag såg att hon var med, tssss..... klart jag gjorde men Maria var kuligare just då. Sen kliade det på sidan (mygg så in i norden) och vad gör en stackars vovve då? Just det - sätter sig ner och kliar sig såklart. Sen var det tjockt, fuktigt o varmt gräs med massor av uuuuuuunderbara dofter i som jag helt enkelt bara måååååååååste njuta av. Och matte hon tjatade och tjatade och tjatade och till slut hade hon väl tragglat oss igenom hela banan. Sista skylten var en svår en men vi har tränat den ganska mycket på sista tiden. Jag går på vänster sida om matte och så ska jag svänga helt om vänster och matte helt om höger så vi liksom delar på oss och möts igen när vi går på andra hållet och då är jag på höger sida om matte. DEN gjorde jag superfint!!!!!!! Alltid nåt. Och efter det var det mål men döm om min stora besvikelse - INGET GODIS!!!!!! Alltså hallå - vaaa e detta?? Nä en liten klapp blev det och matte sade att jag var duktig (det menade hon inte det hörde jag nog på rösten) och sen fick man allt vackert gå in och ställa sig i Honnören. Där skulle jag sitta vid sidan om matte, helt orörlig, i en och en halv minut. Tror ni inte att just då kommer det en myggjäkel och biter mig rakt ovanför ögat. Som en ren reflex åkte tassen upp för att ta bort eländet och matte hade också en reflexrörelse i hastigheten som resulterade i ett sträckt koppel. Denna manöver renderade oss 3 plus 1 straffpoäng. Strunt samma - vi hamnade i alla fall långt under godkänt resultat. Hmmm 59 poäng. Skäms lite faktiskt......
Nu funderar matte febrilt över om jag är trött på detta så att jag ska ha paus från rallyn precis som jag har från lydnaden. Får se vad hon beslutar. Själv tror jag att det blir bra om vi kanske bara drar ner lite på träningen. För innerst inne tycker jag ju att det är kul :)

Sen var vi och hejade på våra kompisar Isa, Bailey och Wilda i lydnaden på söndagen. Det var fruktansvärt varmt och med tanke på det plus det i många lägen dåliga upplägget så gjorde dom jättebra ifrån sig.

I onsdags var vi på agilityträning på klubben, sommarens första träning. Det tyckte jag var toppen däremot så där blev både matte och jag nöjda och belåtna.

Och i lördags var vi på klubben igen på en jätterolig klickerkurs. Jag är ju "inklickad" sen barnsben men matte tyckte att vi kunde behöva en repetition och kanske lära oss några nya knep. Sen är det ju bra att variera lite och inte bara göra samma sak för jämnan utan det är inspirerande att göra nåt annorlunda. Matte valde att lära mig att springa till konen och det var ju lätt för mig eftersom jag redan kan trampa på target så jag lade såklart kvickt ihop två och två och gjorde det matte förväntade sig.

2 kommentarer:

  1. Du/ni måste uppdatera ofta...alltid rolig läsning.Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tack :) Ja det har blivit kollossalt slarvigt på sista tiden. Ska säga till matte att hon skärper oss.

    SvaraRadera