lördag 23 juni 2012

Fästingar......... åsså lite lydnad

Häromsistens råkade jag få 3 fästingar på 2 dagar - jag som bara har haft totalt 3 fästingar hittills i mitt nästan 5-åriga liv. Då fick matte panik, och samtidigt som hon beställde ett bärnstenshalsband av min sons stormatte skenade hon iväg till apoteket och inhandlade nåt som heter Frontline. Matte ogillar egentligen i allra högsta grad domhäringade gifterna, men hon är ännu räddare för de fästingburna sjukdomarna, därav apoteksbesöket. Sen åkte jag i flygande fläng upp på köksbordet för att få applicerat det därade Frontline. Gör man ju så gärna för så fort jag står på köksbordet åker samtidigt godisburken fram, och den gillar man ju.
Matte satte på detdärade och det kändes inte alls kan jag berätta. Ingen klåda fick jag efteråt och inga andra obehagliga reaktioner heller som tur var.
Några dagar senare levererades det fina halsbandet som Anneli tillverkat alldeles speciellt åt mig, titta på fotot så kan ni se så fint det är. Visst klär jag i det? Precis mina färger eller hur?


Idag var vi anmälda till lydnadstrean i Helsingborg. Det var en eftermiddags/kvällstävling och min kompis Wilda skulle också tävla där. Hon hade träfftid klockan 3 och vi klockan 5. Vi samåkte i alla fall och matte sa att vi fick se om vi skulle ställa upp eller inte, beroende på väderlek och min arbetslust just då. I vilket fall som var det redan bestämt att jag skulle få semester från all lydnadsträning efter denna tävlingen, eftersom jag milt sagt varit mer än uttråkad av den.

Himlen öppnade sig redan på vägen dit så Wildas matte var ytterst tveksam om dom skulle tävla, för Wilda är ungefär lika road av att ligga i vått gräs som jag är. Men dom ställde upp i alla fall och klarade av kvarsittande o platsliggning i torr väderlek (fast dyngsur plan) men just när dom gick programmet öste det ner. Wilda klarade det med glans och det beundrar jag henne mycket för. Tyvärr missade hon vittringen idag men trots det hamnade hon på andra plats. Strongt gjort!

Sen regnade det igen, igen och igen. Matte sa att vi struntar i det för hon vet att jag formligen HATAR att ligga i vått gräs. Men innan klockan blev 5 slutade det regna (fast planen var ju lika dyngsur) i alla fall och min matte blev mer eller mindre "tvingad" (jaaaa.....bestämt övertalad då...) att gå in och anmäla oss. Vi fick startnummer 3, det är ju ganska bra, och sen hämtades jag ut ur min trygga vrå i min bur i bilen för att gå in på plan och göra kvarsittande och platsliggning. Åh fy för fasen säger jag bara, vått långt upp på anklarna :( 
Men duktig som jag är satt jag såklart som ett tänt ljus på kvarsittandet (trots en nååååågot orolig grannhund i starten) men när sen platsliggandet kom så tyckte jag bara att det var föööööör mycket. Asså huuur mycket kan man egentligen begära av en petit brabancon undrar jag??? Skulle JAG ligga i det våta och till på köpet medan matte går in i ett stort skjul genom en dörr och bara försvinner? Anä, det får vara någon måtta. Så jag låg väl sisådär en 30 sekunder, sen reste jag mig helt sonika och gick in i skjulet till min matte. Vadddådå???? Helt naturligt tycker jag.

Såklart fick jag 10 poäng på kvarsittandet men nollade liggandet ju.....hmmmmmm.....jag fattar ju att matte inte är så nöjd med mig där men.................jag vill ju så väl men får så svårt att behärska mig där.......förlåt matte.

Sen gick vi ut och jag fick vila en liten stund och sen gör dom nåt med mig som kallas "uppvärmning". Tror inte det funkade så bra, i alla fall inte om matte tänkt sig att jag skulle bli mer arbetsvillig. Jag är ju en smarting så jag har ju räknat ut för längesen att det därade goda får man ju bara utanför planen.....vafför ska man då anstränga sig till det yttersta där inne när domaren står och viftar med siffror? Där får man ju ingenting gott alls. Men däremot sen när man går ut.....jaaaaa då är det läge igen så då är man ju på hugget och lyder mattes minsta vink såklart. Man är ju inte dum eller hur?
Men jag är ju inte totalt olydig så jag utförde faktiskt alla moment (med lite extra övertalning från matte emellanåt - dubbelkommando tror jag att dom kallar det) och fick betyg på alla. Ja utom vittringsprovet då. Jag vill ju vara absolut säker på att det är rätt pinne, så jag brukar kolla dom en o två o tre o fyra gånger för säkerhets skull......Hm... 1 minut går fort och då visar domaren 0 och då tar jag rätt pinne och lämnar till matte men....för sent......
Men då blev det ju så att betygen blev därefter - låga m.a.o. Fast matte sa att hon var inte helt missnöjd även om det var lååååååångt till ett förstapris, för trots allt så var det något bättre än i vår debut i trean.

Nu i alla fall så ska koncentrera oss på agilityn och rallylydnaden resten av säsongen. Och när vi tränar lydnad så har matte bestämt att endast platsliggningen ska tränas av "det gamla vanliga", f.ö. blir det endast nya (elitens) grejor och mycket sparsamt med det också. Så inbillar matte sig att jag ska bli lika taggad i lydnaden som jag var i vintras när vi bara tränade var 14:e dag. Hoppas att hon har rätt.......

Nä nu kallar bingen för imorgon ska vi upp nästan med tuppen och köra till Simrishamn, jag ska nämligen springa ett Agility 1-lopp och gissa om jag tycker att det är kul?

1 kommentar: