fredag 15 juni 2012

Flitig i kolonin.......

.....har min matte varit idag. Och jag har dirigerat och pekat var hon skulle klippa, rensa ogräs m.m. Jag trivs jättebra i rollen som arbetsledare faktiskt. Här kan ni se mig när jag ligger framför en av mattes favroritväxter och kommenderar henne.



Vi har en annan växt som matte tycker väldigt mycket om, nämligen det här trädet. Om någon av er vet vad det heter så skulle hon nog bli glad om hon fick reda på det för hon har undrat länge vad det är för något. Vackert är det i alla fall när det blommar. Så här ser det ut:



Vi har inte så jättefint och är inte så väldans petiga och noga med hur det ser ut i rabatterna, utan vi har koloni för att vi ska kunna vara ute och njuta när vädret och bra, grilla och fika med kompisarna och liknande aktiviteter - och givetvis bara slappa ibland. Därför har matte försökt att göra den så lättskött som möjligt och sen överarbetar vi inte saker och ting. Klipper kanter noga och sånt tjafs t.ex.

Och så låter matte gärna växterna breda ut sig i rabatterna, under rosor t.ex., så ogräset kvävs. Ett bra exempel på detta är nunneörten som numera har täckt hela rosenrabatten - jättepraktiskt.

Vi har massor av en annan gammaldags växt, akleja. Den har vi i alla möjliga färger och den har bestämt sig för att ta över kolonin helt och hållet. Så den får vi jaga lite och hålla efter.




Hittills har vi inte sett röken av några myror men idag var det dags. Tidigare år har vi haft massor av dem, men matte bryr sig inte för dom är snälla och håller sig utomhus så då kan dom ju får vara ifred tycker vi. Titta så flitiga dom är:



Jag måste ju visa vår enorma köksträdgård också. Tidigare har vi inte odlat någonting, bortsett från att vi har tre vinbärsbuskar som matte brukar plocka rena och frysa bären för att vi skall ha till vintern i stället för konstgjorda vitaminer. Ja så ett päronträd förstås som det bara blir mellan 1 och 5 päron per år på - fast världens godaste. Två äppleträd också som vi inte gör så mycket väsen av. Men - som sagt - i år slog matte på stort och satsade minsann både på gräslök och dill så nu är dillkronorna till kräftorna räddade. Om vi har tur d.v.s.



Innan vi körde hem blev det såklart en liten lydnadsträningsstund också. Vi gör inte så mycket åt gången för jag har blivit en liten aning trött på lydnaden just nu, men en ruta är ju alltid kul att springa till. Idag valde matte att skicka mig på ganska kort avstånd, en 10-12 meter ungefär, och så hade vi musmattan i bakkanten som en liten hjälp till mig eftersom jag gärna ställer mig "snålt". Då och då lägger hon ut den för att jag ska gå längre bak i rutan. Det blev kanonbra, matte ställde mig där och sen efter det gjorde vi en till utan musmatta och då kom kommandot "ligg" också. Jag kan faktiskt skryta med att jag utförde detta perfekt. Rökt korv var det i snusdosan i dag jaha - mums :)

Sen tränade vi på ett annat moment som jag tycker är jättekul, nämligen att hämta vittringspinnen. Jag har varit lite sölig (minst sagt) med att bestämma mig och sen i ingången också. Jenny föreslog att vi skulle köra inkallning med pinnen i min mun på rejäla avstånd så det har vi gjort. Nån av kompisarna håller mig och ger mig pinnen och jäklar, då blir det springa av!! Men idag gick matte ut och gömde den och jag fick sitta kvar och vänta. Jag blev taggad som bara den så givetvis rusade jag ut och hämtade den snabbt som blixten. Nästa gång la matte två "rena" pinnar, en på var sida om hennes egen, och skicklig som jag är tog jag givetvis den rätta direkt efter endast ett snabbt snus på den ena. Då blev matte till sig av lycka för innan har jag mycket nogsamt snusat av alla pinnarna och det tar sin lilla tid. Anar vad hon har för strategi här.......

Mycket belöning fick jag och roligt hade vi. Sen plockade hon fram en kampleksak som vi hade jättekul med. Hon har börjat leka med den mer och mer, det finns nog också en tanke bakom det ska ni se.

Nä nu ska jag äta min kvällsmat och sen ska jag ta igen mig ett tag, ha en riktig myskväll faktiskt. I morgon väntar lite lydnadsträning med kompisarna och på söndag bär det iväg till Höganäs på agilitytävling. Då vill man ju vara i form.

















1 kommentar:

  1. Men det e väl härligt med en koloni som e så "vild" . Ska ta reda på det där trädnamnet...
    Ha det bra ses kanske på torsdag!

    SvaraRadera