onsdag 22 augusti 2012

Varmt.......bada.......rallytävlingar.......

Jag och min matte tycker båda att det är alldeles för varmt. Puh! Man har ju ingen ork och energi alls, knappt man kan masa sig runt kvarteret när matte vill ut.
En dag var det så varmt så vi körde faktiskt till stranden. Ja vi fyrbenta får ju inte vara var som helst utan är förvisade till mindre fina ställen. I mattes tycke alltså, men jag gillar ju tång och andra grejor som kan tänkas ligga där i sanden. Vi körde till Skåre Skansar och gick så långt vi kunde åt vänster, för där vill inga andra vara p.g.a. tidigare nämnda delikatesser.
Jag hade det skönt under parasollen som ni ser. Matte trodde att hon skulle lura mig till att simma men där fick hon tji. Jag gick ut så långt att vattnet räckte upp till magen och lite till, sen fick det minsann vara nog.




Nästa dag var det precis lika varmt så då körde vi hit igen men valde, på rekommendation av Lotta, att gå till höger istället för där skulle vara mycket finare strand och dessutom inte kommunens och det betyder ju då "inget hundförbud". Matte blev helt begeistrad över den fina stranden men det dröjde inte länge förrän vi var omringade av familjer. Det gillas inte av min matte, och inte mig heller så jag försökte köra bort en del av dem som var för stökiga. Jag var ju kopplad såklart så jag hade ju en viss begränsning och svårt att göra mitt jobb. Vi packade därför ihop och återvände till vår lugna men inte fullt lika rena (ja enligt matte då ju) strand.

Den 4 augusti var det dags att åka till Ystad och tävla i agility. Det skulle bli en ganska hyfsad dag visade det sig. Ja inga toppresultat direkt för som vanligt skötte jag vad jag skulle och matte dabbade sig. Ja man är ju van.....suck! Matte vet ju om hur upphetsad jag blir när jag kommer igång och hon borde ha lärt sig vid detta laget att hon måååååååste hejda mig på kontaktfälten - det är ju så hääärligt att ta ett skutt över dom så man kommer vidare fort som bara den. Men se det glömde hon som vanligt, så det blev ju dom där förargliga 5 felen.
Sen skötte jag mig jättebra i hopptvåan (som var svår) och matte kom ihåg banan - hurra - men det blev ett litet misstag i slalomingången. Men vi var väldigt nöjda med vår prestation både matte och jag.

Sen efter detta blev det rallylydnad för hela slanten. Vi var ju uppflyttade i Avancerad klass och efter vår misslyckade debut i Ystad i denna klass blev matte lite missmodig. Alltså det är så här va att jag har ju fullständig kontroll och makt över matte och all träning och tävling sker på mina villkor. Man är väl smart! Det fungerar såhär; OM jag är sugen på att jobba så gör jag det, och då KAN jag faktiskt utföra det mesta ganska hyfsat, och vill jag inte så struntar jag i det helt enkelt och försöker se lite lagom uttråkad ut. Då säger matte "oh han är så låg, inte lönt att traggla då när han har den attityden". Herrejösses så lättmanipulerad matte är. Men ibland tycker jag det är jättekul att jobba och lite extra mycket sugen på belöningarna som finns i snusdosor och ryggsäcken så då lyssnar jag noga och gör henne till viljes. Oh så glad hon blir då!
Som den smarta gosse jag ju är, har jag naturligtvis genomskådat henne och vet ju att på träning får man godis men på tävling vankas det ingenting förrän allt är färdigt. Då är man ju inte så lättmotiverad om man säger så. Kan ju vara motigt med regn t.ex. eller stekhet sol - då ter sig den där slutbelöningen väldigt avlägsen så då bryr jag min inte.

Men i alla fall så hade matte bestämt sig för att vi skulle minsann anmäla oss till ett par tävlingar men för att pigga upp mig skulle vi knappt träna något alls. Sagt och gjort. Lund, Ribban och Helsingborg anmäldes det till och träningen gick på sparlåga.

Det började med Lunds BK och det var en skön, sval kvällstävling. Och se där ja, det gick vägen. Då hade vi vår första godkända tävling i Avancerad klass. Dessutom var jag ganska taggad nästan hela banan så det tyckte matte om. Men nu är vi där igen; matte tog ett ynka för kort steg i min annars finfina back så det kostade oss 10 minuspoäng. Retfullt, men dock fick vi 84 poäng trots allt. Hade såklart varit kuligare att få 94 poäng men har man en klantig matte så har man.

En dags vila emellan och sen var det dags på lördagen att tävla på Ribersborg. Det var ju en jättetillställning med både hästar och hundar och diverse andra fyrbenta. Där var dock allt annat än svalt, fy sjutton så varmt det var. Som traditionen bjuder så hade min brorsa med matte o husse kommit dit och skulle heja på oss. Ja brorsan och jag är inte så såta vänner längre, tvärtom kan man säga. Tur att mattarna håller oss på lämpligt avstånd för smockan hänger i luften. Rallyn gick sisådär, delvis var jag seg och ofokuserad men emellanåt var jag alldeles lysande. Räckte minsann till godkända tävling nummer två!!





Den 19 augusti blev det så dags att åka till Helsingborg. I arla morgonstund hämtade Lotta upp oss för hennes bc-killar Tiger och Enzo skulle också tävla. En skön skogspromenad fick vi innan det var tid att tävla men fy för tusan så varmt det blev där. Erkänner faktiskt att jag totalt tappade arbetslusten i den hettan. Vi hade startnummer 14 så det blev ju lite väntetid. Matte fick jaga på mig ganska ordentligt emellanåt men vi rodde det hela iland och så var tredje godkända tävlingen i Avancerad klass i hamn. Så numera ståtar jag även med titeln RLD A.



Ja det var ju glädjande detta men matte knorrade lite över uteblivna RLD-rosetter. Vi har lite
 oflyt kan man säga för vi har alltid lyckats ta våra titlar på klubbar där man INTE har såna rosetter. Ja det kan man väl leva med tycker jag, bara jag får mina belöningar så.........

Så nu mina vänner är det alltså Mästarklass nästa! Fast matte har bestämt att vi ska inte tävla rally på ett tag nu och träna det ganska sparsamt. Vi har nämligen lite andra grejer på g. Vi tänkte återuppta spårträningen, jag testade på ett par gånger för några år sedan och tyckte det var kul, men tiden har inte räckt till för allt. Sen har vi ju agilityn, ska jag vara ärlig så är det nog det allra, allra roligaste att hålla på med. Och så fuskar vi ju lite i lydnad också, men samma där; sparsam träning och ingen tävling för tillfället. Jag tycker det är läskigt när matte gömmer sig på platsliggningen (efter att ha legat tryggt hur länge som helst) så vi har backat lite där.

Nä nu måste jag faktiskt gå ut en runda så matte får sluta skriva nu. Kan tala om att nästa äventyr för min del är en agilitytävling i Bjuv på lördag. Ska bli spännande att se om det blir lätt regn, mycket regn eller ösregn.

Ha det gott mina vänner - vi hörs och ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar