lördag 21 januari 2012

Årets första agilitytävling

Matte velade först om hon skulle eller inte skulle anmäla oss till Oskarströms agilitytävling den 21 januari. Med tanke på årstiden KAN det ju vara problematiskt att ta sig fram på vägarna, och min matte är inte den allra modigaste att köra bil i snöoväder. Men Tina hade ju anmält sig och Jackson och vi brukar köra ihop med dom så till slut blev jag ju också anmäld. Vi sjusovare fick allt vackert kravla oss upp ur sängen strax före halv sex - allt var förberett kvällen innan som vanligt - och kvart över sex var vi på väg. Väderleksrapporten hade förvarnat om en decimeter snö vid middagstid men det skulle slå över till regn på seneftermiddagen. Vägen dit gick bra, tog cirka 2 timmar och inte förrän den allra sista biten blev det vitt och halt. Vi har ju inte ens sett snö nere hos oss. Jag och Jackson väntade - iklädda dubbla täcken - i våra varma, goa och filtklädda burar i bilen medan mattarna gick in och rekognocerade. Det var två stycken hoppettor, A o B. Först A såklart och där hade jag startnummer 9 och det var en rolig bana, tämligen enkel, MYCKET spring och en eller två klurigheter. Som ni alla förstår så uppförde jag mig helt exemplariskt och skötte med bravur min del av loppet MEN matte...... hon var ju inte riktigt med så hon "glömde" att kalla på mig när jag flög över hindret som stod så ödesdigert att man såg rakt in i slalomen :( Huuuuur i hela fridens namn skulle jag kunna veta att detta inte var en ovanligt avancerad slalomingång? Nääää, just det. Då hade det varit bra om den så kallade ledaren hade lett mig på rätt köl. Strunt samma, vi blev diskade i detta lopp. Sen fick jag en lång paus och passade på att vila mig lite medan matte hejade på våra klubbkompisar. Vi var hela 5 stycken från Trelleborgs BK. Dags sedan för matte att gå banan till nästa klass. Som hon ojade sig, "oh det känns inte bra det här, där hinner jag aaaaaaldrig fram, detta kan aldrig gå bra" och så vidare, lät det från henne. Rolig bana denna också, men lika mycket spring och några klurigheter. Vi hade startnummer 29 här. Men här skärpte matte sig lite så vi klarade faktiskt av att springa felfritt här. Vi blev femma i klassen och fick vår tredje pinne så nu är det meningen att jag ska tävla i Hoppklass 2 i fortsättningen. Ja jag är övertygad om att JAG kan - men - hör ni - huuuuuuur ska det gå för min matte? Direkt efter prisutdelningen körde vi hem och jösses vad det snöade. Vi kröp fram, så småningom hamnade vi bakom plogbilen, och det tog oss dryga 3 timmar att komma hem. Ju närmre hemmet vi kom desto mindre snö och till slut ingen alls. Hoppas att det var både den första och sista snön vi såg denna vintern. Kan tillägga att matte tyckte att vårt diskade lopp var mycket, mycket bättre än det felfria, men tyvärr blev det inte filmat. Nä lopp B var inte vårt varken bästa eller snabbaste lopp - men det räckte i alla fall till en pinne - tjohooooo! Nu ska vi mysa i kväll, matte o jag, och gotta oss åt uppflyttningen. I morgon ska jag egentligen träna agility för det gör vi på söndagar. Vi kör dit sa matte men vi ska inte göra många knop, kanske bara nåt litet på kul. Sen ska jag på kalas hos min kompis Tyson för hans matte fyller år, det ska bli kul.

3 kommentarer:

  1. Grattis Allan!

    Nu gäller det bara att få matte i form till klass 2! Vi, Terra & SIxten har gått här med korsade klor hela dagen.

    SvaraRadera
  2. Jaa jag kom in här. Tog en annan data här himma ..skumt..Som sagt ni e super duper duktiga tillsammanms. Ett Team! heja heja.. Ses på fredag!Kramisar!

    SvaraRadera
  3. Tack Ingrid :) Javisst är det skumt. Funderar på att byta blogg för det är jätteklyddigt med kommentarer säger många. Dessutom har jag själv problem med placering av foton, filmer och utformning av text. Känns bara så jobbigt att byta :(
    Ja vi ses på fredag - välklädda!!!!!!

    SvaraRadera