söndag 16 maj 2010

Aj aj aj iiiiiiiinte bra idag!

Jahapp. Då var vi hemma från dagens lydnadstävling i Lund. Matte har satt sig vid datorn för att hjälpa mig att skriva i min blogg men hon är inte lika uppåt idag som hon var förra söndagen - kan man lugnt säga. Ja vá fasen ska hon släpa ut en för när hon vet att man bara haaaaaatar att ligga i vått gräs? Jamen - säger hon - jag trodde ju kanske att det var en aning bättre i Lund och kanske det hann blåsa torrt, och kanske jag inte skulle bry mig om lite fukt för det gick ju så bra i söndags. Jaja men i söndags var det ju inte hälften så vått och dessutom mycket varmare, det tycker jag faktiskt att hon borde begripa. Plus det faktum - OERHÖRT betydelsefullt - att idag skulle vi samlas redan kl 08.00 d.v.s. en hel timme tidigare än i söndags.

Vi drog lott om startordningen och vi fick nr 9. Det innebar att när vi skulle ligga plats så hade jag en urgullig chihuahua till höger om mig och på min vänstra sida en söt dvärgschnauzer. Bortom henne låg en amstaff (som kom att vinna klassen) som jag tyckte såg lite läskig ut först men han var OK. Så omgivningen kändes trygg o bra men herre jäklar så obehagligt underlag! Kan man inte få ha träningfilten med sig? Ja jag tog fasta på vad min kompis Ida sa ("ja jag skulle adrig nedlåta mig till att ligga i vått gräs - bara stå på dig Allan") och satte mig resolut upp nästan genast matte hade gått iväg. Och där satt jag. Mitt försök till bortförklaring (matte - de e väl i trean vi tävlar - detta e väl kvarsittandet?) gick inte hem och domaren gav oss betyget 5. När vi gick ut svamlade matte om att bryta för hon trodde inte att jag skulle lägga mig på momentet "läggande under gång" och då är det rökt vad gäller ett förstapris om man inte har 10:or på alla övriga moment - och det har man ju inte.

Naturligtvis kunde hon inte bärga sig utan hon skulle tvunget ha in mig igen men jag stod minsann på mig och tvärvägrade att lägga mig under gång, satte mig bara för det tyckte jag att jag kunde bjuda henne på. NOLL blev resultatet av det. Linförigheten hade jag dessförinnan tagit mig igenom, den brukar ju gå bra, men jag var inte in the mood och där var så mycket att titta på, bl.a. konstiga linjer och kryss i gräsmattan och en massa nya hundar så jag får väl erkänna att jag inte var på topp där. Då tyckte jag nästan lite synd om matte så i inkallningen tänkte jag skärpa till mig och göra nåt bra men just som jag ska runda matte i ingången så ser jag nåt jättespännande som jag bara måste kolla. Så det blev lite dröjsmål innan jag gick in o satte mig så vi fick bara 8. Men SEN förstår ni gjorde jag ett riktigt ryck (för egentligen älskar jag ju henne o vill gärna göra så hon blir glad) och drog in två 10:or på ställandet och apporteringen. Tänkte avsluta med en tia på hoppet också men då händer samma sak - jag är ju bara såååå nyfiken - precis när matte kommenderar hopp så bara mååååååste jag kolla en sak = betyg 8. Helhetsintrycket fick vi då bara 8 på och domarens kommentar var "lite okoncentrerad" och det hade hon alldeles rätt i!

Nåja, matte verkar faktiskt inte alltför ledsen för det här utan hon sa att jag ska få fler chanser! Undrar egentligen vad hon menade med det?

Som vanligt var kompisen Rex och hans matte Annelie med oss - skönt!
När vi skulle köra hem så hittade vi en lösspringande dansk/svensk gårdshund nere vid vägen så vi fick stanna och fånga in honom så han inte örlade ut på vägen och kom till olycka. Vi hade bråttom hem för Annelie skulle jobba så vi körde tillbaks till stugan och frågade om nån visste vem hunden var. Det visste dom inte men dom tog hand om honom och skulle försöka hitta ägaren. Undrar hur det gick för den lille killen. Bra hoppas vi för han var jättetrevlig.

Nu är det vila som gäller tills på tisdag kväll. Då är det agilityträning. Tjohooo - då skiter jag i om det är vått i gräset :-)

2 kommentarer:

  1. Nämen, hörru Allan! Du ska inte lyssna på mamma Ida! Hon börjar bli gammal å gaggig! Bor man i det här landet så är det så att ofta är det vått i gräset! Och är det det och man ligger där som en smäck blir ens matte så himla glad och imponerad och helt till sig så att man får en extra STOOOR bit korv! Bara för att man legat där. Så det är SMART att ligga kvar! Tänk på det! :-)
    Men sen är det ju så att man faktiskt FÅR vara ur fas en dag. Det får faktiskt mattarna acceptera! Så det så!

    SvaraRadera
  2. Hej Allan,

    Jag förstår inte detta med att de 2-benta ska ha ner oss liggandes i det våta gräset. Hmm... har de själva provat månnas tro? Jag tror inte det. Vad tror du? Kolla bara när vi är ute på tävlingar/utställningar då sitter de 2-benta minst 1/2 meter ovanför gräset. Stå på dig Allan. Stå upp för "vår" ras! Fram med röda mattan eller ja, ok träningsfilten eller vad som. Bara den är torr! Vi ligger INTE i det våta gräset... om...om... det nu inte skulle vara för den där STOOOORA korvbiten som Anneli pratade om hmm... Det är förvisso väldans gott med korv och en glad matte är det bästa som finns men VÅTT gräs??? Jag är tveksam :)

    Hoppas att det gick bra på agilityträningen. Ses vi på fyrkanten på söndag?

    Nä, nu ska jag upp och sova. Matte börjar tidigt imorgon så det blir ruggigt kyligt på morgonrundan antar jag.

    Ha de bäst Allan!

    /Alfons

    SvaraRadera