söndag 20 juni 2010

Härlig dag och lyckad träning!



Vi började dagen med att åka ut i kolonin och matte rensade lite ogräs, klippte bort döda grenar på klängrosen (av misstag kom en levande lång gren med :-( för hon är lite slarvig). Sen hade vi en härlig fika i solskenet och jag fick goda smakbitar!

Sen styrde vi kosan till TBK för att träna lite lydnad, några kompisar skulle med men till slut blev det bara jag och matte. Gjorde inget för klubben var full av folk. Dom som hade gått allmänlydnadskurs hade "prova-på-agility" så jag fick jättebra tillfälle att träna under stark störning. Agility är ju min favoritsport (tror jag......fast lydnad börjar också bli kul.....i alla fall vissa moment.....) så matte kom på den ljusa idén att stanna i hörnet av agilityplanen och där gjorde jag först ett kvarsittande i 2 minuter (lätt som en plätt) och sen en platsliggning på dryga 3 minuter och den sista minuten gick matte och gömde sig bakom en buske. Busenkelt - ja halsen blev lite längre vid något tillfälle men jag låg stadigt och tryggt :-) och matte blev jätteimponerad.

Efter det gick vi in på apellplanen och tog en liten paus och sen fick jag träna på rutan till att börja med. Jag har haft lite svårt för den på sista tiden - d.v.s. ibland kommer jag ihåg och då rusar jag direkt in men ibland faller det i glömska så då drar jag ut lite åt höger och irrar omkring. Har blivit så van vid att matte kallar tillbaks mig då så idag när jag gick utanför rutan till höger och kom förbi den så sprang jag direkt tillbaka till matte och satte mig "fot" på eget bevåg innan hon hann kalla tillbaks mig. Så p.g.a. dessa mina små svårigheter har matte börjat att lägga in musmattan igen och då går det som en dans. Och så någon gång ibland tar hon bort den efter första skicket och se på f-n - då kan jag!
Sen gjorde vi "fjärren" ligg/sitt och den satt som en smäck på 4 m avstånd. Yes!
I hopp-sitt-hopp lägger matte ut ett plastlock några meter efter hindret och på det ligger det en godisbit. Det är för att jag ska bli van att gå ut en bit efter hindret säger hon. Ja det var heller inga svårigheter idag, jag gjorde det hur bra som helst.
Ännu roligare tycker jag att det är när matte kastar apportbocken så att jag får hoppa över hindret och apportera. Idag blev det nästintill perfekt både med träapporten och metallen så matte blev nästan lyrisk. Då öppnade hon minsann rejält på godisbörsen :-)
Den vanliga klass-2-apporteringen gör jag hyfsat men det är inte riktigt samma sport som när man ska hoppa också, så matte tycker att jag har en aning för dåligt tempo där. Ja det är klart, ibland är jag extra sugen och då kan jag t.o.m. få för mig att tjuvstarta men det gjorde jag inte idag.
Svårast tycker jag nog att inkallningen med ställande är för när man får upp farten och tänker på belöningen då vill benen gärna flänga iväg till matte så det är svårt att stanna ibland. Fast sen kommer man ju på att när man stannar så kommer godispåsen farande över huvet på en så då kan man ju IBLAND få till en tvärnit. Här är jag något ojämn får jag väl erkänna. Men idag tog jag i alla fall inte alltför många steg även om det inte var en tvärnit.
Nåt som jag fick till bra idag var faktiskt det fria följet med bara några enstaka tabbar. Matte hade hittat kvarglömda (sen länge) leversnittar i kolonin och dom var jag jättesugen på så jag gick så följsamt och uppmärksamt jag bara kunde för att jag skulle få mycket av dom som möjligt. Sen har hon blivit alldeles omöjlig med positionerna så hon ger sig inte en tum när jag sitter snett. INGEN belöning förrän jag sitter både rakt och lite längre fram än tidigare. Idéer säger jag. Men vill hon ha det så så.....

Alltså blev det en jättebra träning idag med en supernöjd matte men vi hoppas såklart att vi har lite träningskompisar med nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Du är en född stjärna vilket jag förstod första gången vi sågs //Märta

    SvaraRadera
  2. Ah du e för gó Märta - och bra för mitt självförtroende :-)
    Tack!

    SvaraRadera