söndag 21 mars 2010

Oj vilken helg.........


Började i fredags kväll med att brorsan Camillo med matte Christina och husse Sidh kom ner från Stockholm för att bo hos oss i helgen. Kul att träffa brorsan igen, det var ett tag sedan sist. I helgen var det ju Sydskånska Kennelklubbens internationella utställning i Malmö. Jag och Camillo tävlade i championklass och där blev jag slagen av storebror som fick CACIB och blev BIR! Hurra för honom! Grattis också till min kompis Murpy som blev 3:a bästa hane, hörde matte säga att han blivit jättesnygg och vuxit till sig väldigt. Själv blev jag 4:e bästa hane med jättebra kritik så det var väl en ganska okej dag.
Sen kom helgens höjdpunkt idag - nämligen min debut i lydnadsklass 1. Herre min je vad matte tjatat om detta i veckor. "Huuuur ska de gå" har hon sagt men jag har tagit det med ro för jag vet ju att jag kan - men sen om jag vill är ju en helt annan sak. Beror lite på mitt humör och såklart också på hur åtråvärt godis matte har i fickan. Plus tiden på dagen. Jag gillar INTE tidigar morgnar, nej kvällsarbete är min melodi! Men matte hade klockan på ringning 05.15 (gääääsp) i morse för vi skulle hämta kompisen och coachen Anneli och hennes syster Agneta i Höllviken vid sjutiden. Vi kom i god tid och sen blev det att vänta och att vänta och att vänta. Men jag har ju mitt ekipage med mig så jag knyter mig i min bur när jag känner för det. Vi var visst 10 eller 11 anmälda i klass 1 men bara 6 st dök slutligen upp. Vi lottades som nr 3 så det kändes lite "lagom". Men sen hade matte och jag lite delade meningar om uppvärmningens nödvändighet. Eftersom jag redan hajat att jag skulle in i den där ringen och prestera nåt särskilt så lät jag mig inte hetsas upp på s.k. uppvärmning utan jag tog det lilla lugna till mattes stora oro. Att hon aldrig lär sig att lita på mig, märkligt. Nåväl, vi gick in för platsliggning och tandvisning och det var bara jag och en mysig rottistjej i våran omgång. Hon var lite orolig och fick lite klåda emellanåt men jag försökte behålla lugnet så vi gick ut matte och jag med två tior! Då slappnade matte av lite grann men hon envisades sen igen med den där uppvärmningen, fast inte så mycket denna gången. Jag oroade henne ordentligt med att vara ganska ointresserad och nonchalant men sen när det blev vår tur att gå in så skärpte jag mig. Man är väl inte dum - eller? Förresten före platsliggningen blev det ett förfärligt tjafsande på min matte om apportbockarna. Det fanns två att välja på, den ena var stor och den andra var STOR fast tävlingsledaren frågade om man ville ha den stora eller den lilla. Vaddå lilla? Ja till en rottis kanske men min lilla mun får ju gapa allt vad den kan för att få in en sån stock! Ungefär som att dom skulle ha en avsågad flaggstång till dom stora! Ja det var ju inget annat att göra, jag blev så illa tvungen att gapa STORT - d.v.s. till max - och efter lite betänketid så beslöt jag att göra ett försök. Det blev 5 i betyg men matte sa att hon var mäkta imponerad att jag tog den överhuvud taget! Sen fick jag en femma till, nämligen på läggandet, för jag skojade lite med matte och la bara framdelen först till publikens förtjusning. Sen saaakta sänkte jag bakdelen, jag gillar ju att showa lite och tyckte det var kul att dom skrattade. Jag hörde alldeles tydligt att tävlingsledaren sa i början att "de här ska va kul" så jag tänkte att jag får ju bidra till underhållningen lite! Eller det var kanske inte så han menade? Nåväl, alltihop slutade bra med ett 1:a pris och 169,5 poäng - d.v.s. uppflyttning till lydnadsklass 2. Sen får vi se hur matte beslutar (tror hon - det är ju JAG som avgör) om vi ska försöka få LP1 eller gå till tvåan direkt.
Ja det hela var en rolig föreställning tyckte jag. Christina kom och hejade på oss innan dom styrde kosan till Stockholm igen, men brorsan fick ju inte komma in på söndagen. Anneli och Agneta var ju också hejarklack så det kändes tryggt och bra. Matte var helt överlycklig efteråt kan jag säga utan att överdriva. Kul när man kan göra henne glad - då har man bättre chanser till en massa roliga och goda ting......
Nu blir det en veckas vila, bara promenader och myspys i TV-fåtöljen. Tills på söndag när det blir agilitykurs -den ser vi jättemycket fram emot!

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. GRATTIS GRATTIS GRATTIS till förstapris i lydnadklass 1. SJÄLVKLART ska ni ta två till (hmm... har för mig att det är två till som krävs) och ett LP1 är i hamn eller???

    Sköt om er!
    Kram Jennie & Griffonkillarna på Österlen

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! Jo du har helt klart för dig att det behövs 3 st till ett LP1 men man KAN ju också strunta i LP1 (fast det ÄR roligt att ha i titeln såklart) och gå direkt upp och tävla i lydnadsklass 2. Matte har inte bestämt än hur vi ska göra.
    Pussar från mig och kram från matte!

    SvaraRadera
  4. Tjena Allan!

    Verkar som matte äntligen fattat hur vi skulle bli en följare. Visst var det en kanondag i Malmö. Önskade bara att jag kunde varit med:(

    Men strunt samma - vi tränar ju snart våra mattar - till att ge oss godis:)

    Ha det
    Rex

    SvaraRadera
  5. Hallå Rex!

    Vá bra att din matte klurat ut hur man blir följare! Ja du, söndagen i Malmö var kanon men det hade varit ännu bättre om du var där. Next time kompis :-). Ja idag hade jag rätt så bra pli på min matte, hon hostade upp godis ganska bra faktiskt!

    SvaraRadera