onsdag 31 mars 2010

Lydnadsträning

Hej på er!

Jo nu ska jag berätta vad vi gjorde ikväll. Det var säsongens första allmänträning på klubben i Trelleborg och matte tyckte att vi skulle dit och träna lite. Tyvärr kunde inte mina kompisar hänga med för deras mattar var krassliga alla tre. Vi körde i alla fall dit och jag tyckte att det var jättespännande för det var längesen vi tränade där. Där var ju lite nya hundar så jag var en aning spänd när vi kom dit men det gick över sen. Vi valde ut en torr hörna där vi slog oss ner med vårt pick och pack.Matte hade fyllt belöningspåsen med köttbullar. Fanken också att hon skär om i så pyttesmå bitar! Men i alla fall så fick jag ganska många för jag var duktig sa matte som presterade ganska bra trots ovanan där och nya spännande kompisar. Låg plats ihop med en jääääääättestor boxerkille, fast han verkar snäll tycker jag så det gick bra. Vi körde lite stegförflyttningar till att börja med och sen gjorde vi lite apporteringsövningar. Jag tycker det är så jättekul att hämta apportbockarna en efter en och lämna till matte. Sen när det blir "riktig" klass 1 - apportering så är det inte riktigt lika kul men jag gör det i alla fall för matte blir så glad då. Däremot när hon kastar iväg den blir jag mer på hugget för det är kul att liksom jaga den! Ja vad gjorde vi mer? Jo vi körde rutan några gånger både med och utan musmatta (pyttepytteliten nu) och det gick bra. En inkallning på långt håll gjorde vi också och det är också kul tycker jag. Ju längre ifrån desto bättre!! Sen hoppade jag, både vanligt hopp och en hopp-apport. Gillar jag med. Så det blev alltså ganska mycket köttbullar. Till sist gjorde vi "godislock" när jag sitter i mitten och matte skickar höger resp vänster. Toppenkul! Matte tycker att jag är för ointresserad av främmande apportbockar (som om det skulle vara nåt konstigt - det är ju äckligt!) så hon frågae om nån hade en liten vi kunde låna. Tyvärr hade ingen det, men Kahs matte pekade på en JÄTTEAPPORTBOCK som låg där och sa att "de är e min". Nu e de så att Kah är en Cane Corso (väldigt duktig i lydnad - och snygg med!) så då kan ni föreställa er storleken på apportbocken! För skojs skull lånade matte den och la den på marken och då tänkte jag att jag ska minsann visa henne vad jag duger till. Så jag tog tag i jätteklumpen och levererade den till min matte. Hjälp vad tung den var! Matte blev alldeles till sig av glädje = mer köttbullar :-) Jag vet nog hur en slipsten ska dras!
Innan vi gick hem så anmälde vi oss till klubbtävlingen nästa onsdag. Håll tummarna för att det inte regnar och är kallt för i så fall har jag nog nåt bättre för mig......

1 kommentar: