fredag 30 juli 2010

LP I i hamn - YEEEEEEEES!



Ikväll var det lydnadstävling i Skurup och dit hade matte anmält oss. Det hade Rex´s och Willys mattar också gjort så vi samåkte dit. Vår trogna supporter Agneta var självklart också med som hejarklack! Vädret såg minst sagt lockande ut, hos oss regnade det nästan hela eftermiddagen och temperaturen sjönk och vinden tog i. I och för sig är det ju mycket skönare än den värmebölja som vi haft på senaste tiden men nu är det ju så att jag är lite känslig av mig så skulle det råka bli ösregn och blött så är jag alltså inte med på noterna. Matte får ursäkta....
Men det blev bra väder, lite blåsigt kanske men helt okej. Det visade sig att av 25 anmälda ekipage så dök bara 15 upp - i klass 1 alltså - och min matte drog nummer 3 i lottningen. Platsliggningen blev något dramatisk för matte (själv var jag ju såklart kolugn - hon e så pjallig) för två av hundarna flög upp från sina platser nästan direkt och när jag sträckte på halsen (den ena gick snett framför mig) för att se lite bättre blev matte jättenervös. Märkligt att hon aldrig lär sig att lita på mig!
Så var alltså platsliggningen avklarad och sen kom tandvisningen. Jag var jätteduktig så vi fick 10 poäng på båda momenten och sen blev det ju lite paus. Rätt ut ur ringen i full fart till den väntande belöningen - RESTER FRÅN GRILLNING - WOW!

Sen var det ju inte så länge tills vi skulle in igen - bara två hundar före mig - så matte körde lite linförighet och läggande under gång. Jag tycker det är skitkul att stressa henne lite så jag struntar i att lägga mig ordentligt (fast jag KAN och gör det givetvis hur bra som helst på träning). Herre min je vá hon blir stirrig då!
Men NÅT konstigt är det med henne när det är tävling, hon är sig inte riktigt lik och då blir jag såklart ibland osäker på vad hon egentligen menar. Därför är jag alltid mycket duktigare på träning än på tävling.

Men i alla fall så skärpte matte sig och det gick vägen idag. Jag kammade hem ett förstapris och så hade vi vårt LP I - yippeeeeee! Vi kom på delad femteplats av femton ekipage och det var vi mycket nöjda med :-)). Fasen vá skönt det ska bli att slippa den traggliga ettan och göra dom andra momenten som jag tycker mycket bättre om. Lite mer fart och fläkt - passar mig mycket bättre. Men vi ska ta lite halvsemester och visserligen träna men ta det lite piano..............

5 kommentarer:

  1. STÖRSTA GRATTISET SOM GÅR ATT GE TILL ER ;-)Vad var det jag sa.........har aldrig tvivlat på att ni skulle klara LP´t.Skönt att ni äntligen kan lägga ettan bakom er och köra för tvåán.Tror ni gör klokt i att pausa lite det brukar vi oxå så det inte blir för tradigt.
    PS!Märta hälsar att hennes matte brukar oxå bli lite "anorlunda"på tävling.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Ja jag får verkligen lägga lite tid på att lära min matte att uppföra sig likadant på tävling som på träning :-)

    SvaraRadera
  3. Alltså, man är ju ganska impad får jag säga!Men nu har ju matte fått ideer i huvet som jag inte riktigt vet om jag sympatiserar med.... Plockar fram äcklig apportbock och hojtar "ta den då!" mest hela tiden. Hon tjafsar om dej och LP 1 hela tiden. Men OK, Nu har jag ju nån att ha som förebild!!! Grattis från hela Flocken Borderterriers och deras våldsamt imponerade matte!! Bra gjort!

    SvaraRadera
  4. Fresten, himla granna priser!!!! :-)
    Å det var ju Nisse som skrev det förra! Å detta!

    SvaraRadera
  5. Tackar för grattiset! Du Nisse jag tyckte också att den där grejen som dom kallar apportbock var döäcklig i början. Men......sen förstår du började jag fatta att jag fick en massa läckra saker när jag tog den i munnen. Testa det får du se - du kommer att bli lika frälst som jag.
    Å du - alla didärade priserna som matte plockade fram - det var bara för att hon var så himla besviken för att dom inte hade nån LP-kokard för då hade hon nöjt sig med att hänga den om halsen på mig. Vafför kan mattarna inte nöja sig med att ge oss en hink med, ja....t.ex. grillrester :-)

    SvaraRadera