måndag 9 maj 2011

Händelserik vecka.........


......får man nog säga att det varit. Puh! I måndags körde matte och jag ut till TBK för att möta upp med Agneta och Ecco f.v.b. till Janstorp. Där skulle vi (ja d.v.s. mattarna såklart) träna agility för Åsa Emanuelsson och hennes Dennis.Åh så härligt dom bodde ute på landet! Men usch vad kallt det var. Vi fick vänta i bilarna medan våra mattar pratade en massa först och sen fick dom "gå banan". Det var en uppbyggd agilitybana som dom fick 5 ynka minuter på sig att gå. Och min stackars matte som tycker att normala 8 minuter är alldeles på tok för lite. Hur som helst så lyckades hon klara av att komma ihåg den (nåja - sånär som på en ynka liten tunnel då...) och när dom 3 stora hundarna sprungit så var det vår tur, d.v.s. kompisen Nisse och jag. Jag tyckte att jag sprang på ganska bra och det tyckte Åsa o Dennis också, men mattes handling och vägval hade dom givetvis synpunkter på. Ja ska jag vara rättvis så hade dom nog synpunkter på alla mattarnas prestationer. Så efter "korrigering" av mattarna så skulle det springas en gång till. Då blev vår runda inte så bra eftersom min matte bara kan koncentrera sig på en sak i taget, hon tänkte mest på hur hon skulle springa och var hon skulle befinna sig vid de olika hindren och såklart hade hon ingen tid över att visa MIG vad jag skulle göra - typiskt! Får väl finna mig i mitt öde - att vara en duktig hund till en oduglig förare - men OK, det finns värre här i livet. Vi har ganska kul tillsammans i alla fall. Och jag har ju vant mig vid henne.
Sen var det samma sak igen med en hoppbana. Min matte tyckte att det var vansinnigt bra och givande men jag måste erkänna att jag nästan frös häcken av mig för det var verkligen kallt. Matte hade tagit med mitt tjocka fleecetäcke, som tur var, men allt som sticker ut utanför täcket fryser man ju om. Kan bara säga till dom som tvivlar att när vi återvände till vår parkerade bil på TBK så var matte tvungen att SKRAPA IS PÅ RUTORNA innan vi kunde köra därifrån!!!!

Mitt i veckan blev det lite lydnadsträning och tragglande av rutan (vad meeeeeenar hon med rutan egentligen????????) för vi skulle ju tävla i lydnadsklass 2 i Svedala på söndagen.
Vi skulle möta upp kl 9.00 men matte vill alltid vara i god tid (för att jag ska hinna vakna säger hon) så vi var på plats redan kl 8.00 - d.v.s. gott om tid att rasta mig och "känna in" tävlingsplatsen. Det visade sig bli en varm dag, vilket passar mig på platsliggningen men OK, jag blir ju aningen loj sen - framför allt i det fria följet som jag tycker är skittråkigt om sanningen ska fram.
Måste säga att jag tycker att det är roligare att tävla i lydnad nu när matte inte är nervös längre, hon var så konstig i fjor så jag kände knappt igen henne.
Nå i alla fall så började vi som vanligt med lottning och vi fick nr 7, vi var totalt 8 stycken i klassen. Vi gick in och ställde upp för platsliggning och till höger om mig låg en jättesnygg collietjej (Isa) med långt, svart/vitt hår. På min vänstra sida låg en sheltiekille som verkade hygglig tyckte jag. När matte sa "ligg" så lade jag mig såklart lite snett åt höger så jag kunde ligga och vila ögonen på snyggingen (man är väl inte dum) dom 3 minuterna som matte gick och gömde sig.
Innan jag visste ordet av hade 3 minuter gått och alla mattarna och hussarna (hussen förresten, tror bara det var en) kom tillbaka. Jag fick jättemycket beröm av min matte för att jag låg stilla och fick 10 poäng, så när vi kom ut till "basen" (vår ryggsäck) så fick jag jättemycket korv :-))
Sen fick jag vänta och vänta och vänta. Matte filmade min kompis Terra och hennes matte Lena som var nummer 4. Terra blev nog lite varm och trött, eller kanske hon bara blev uttråkad, för hon var inte alls på hugget. Jag kände faktiskt nästan inte igen henne för hon är alltid superduktig på träning.
Så småningom blev det vår tur och jag tyckte det var ganska kul faktiskt. Ja OK då, sista halvan av fria följet blev tråkigt och traggligt och ingen korv kom det fram så då började jag misströsta lite. Men sen blev det fart på momenten och man fick göra kuliga saker så då vaknade jag till. Överraskade min matte med att göra alla momenten, t.o.m. rutan, så hon var jätteglad = mer korv :-))

Döm om vår förvåning när vi fick veta att vi fått uppflyttningspoäng (171,5 p) och blivit tvåa i klassen! Det roliga var att vi tre som låg plats ihop blev etta, tvåa och trea i klassen - konstigt!

Så nu är jag m.a.o. uppflyttad i lydnadsklass 3 - hurraaaaaaa! Men min matte envisas med att försöka få LP II för hon är ju så glad för titlar - ja d.v.s. på hundar! Så vi får väl ut och kämpa och se om jag kan ro ihop 2 förstapris till i tvåan så hon blir nöjd.

Dagen på Svedala BK slutade med att Lena o Matte drack en liten flaska bubbel för att fira mitt förstapris. Det är en sedvänja som vi alltid haft i utställningsringen. När någon vann certifikat så dracks det bubbel och det tycker matte att vi ska göra även i lydnaden och på agilityn. Ja - varför inte? Bara jag får min korv o mina köttbullar !!!

5 kommentarer:

  1. HEJA HEJA HEJA Allan (och Bodil så klart!), vi håller tassar och klor för att din matte är lika på G vid nästa tävling (och att där ligger en snygg tjej bredvid på platsen) så 2:an är i "hamn". Sedan är det ju bara 3:an kvar som ni självklart också kommer att fixa på de kommande tävlingarna! ***HEJA HEJA HEJA***

    SvaraRadera
  2. Så kul att läsa din härliga sida!!! Den återkommer jag gärna till! Ha det gott!
    Från den snygga tjejen bredvid!

    SvaraRadera
  3. Grattis Grattis ni är grymma klart ni ska satsa på LP;-))

    SvaraRadera
  4. Sedär! Har liksom aldrig tvivlat! Å faktiskt är det så att Åsa å Dennis i Janstorp var attans så impade av dej!!! En sån liten rackare som kunde axa så fort!!! Fast min matte tycker du e lite hård mot din matte.
    Jallafall så får jag väl säga att du ska fortsätta va en kanonkille! Matte hälsar nåt om ketchupeffekten....
    Stort Grattis! :-)

    SvaraRadera
  5. Ja det var ju då jag, Nisse som skrev ovanstående, inte min matte! Men hon hälsar så gott!! :-)

    SvaraRadera