söndag 15 maj 2011

Vi var inte så bra idag :(


Då kommer här en liten rapport från lydnadstävlingen i Lund idag. Efter att matte kollat två olika väderleksrapporter på Internet under minst 14 dagars tid, tog hon beslutet att vi skulle köra till Lund idag. Det var dock högst osäkert om vi skulle delta eller ej, eftersom de båda väderleksrapportörerna inte kunde enas om huruvida det skulle regna i Lund under förmiddagen eller ej. Bestämdes i alla fall att vi skulle köra dit (i sällskap med Lotta och Ella som ville kolla tvåan eftersom dom nu ska ut i den) och kolla läget på plats så att säga. Vi blev upphämtade ganska tidigt och här regnade det när vi lämnade Trelleborg. Efter den sedvanliga lilla felkörningsrundan anlände vi till tävlingsplatsen i god tid. Och - WOW - vilken tävlingsplats säger jag bara!!! Rena drömmen! Kortsnaggad gräsplan, fyra stora ringar som var färdigställda, rutor som var rejält markerade med plastband, ja dom hade t.o.m. en liten (nåja, ska man vara petig borde den varit aningen tunnare till plattnästa hundar - fast OK)och tält för mattarna och hussarna att gömma sig i under platsliggningen. Bravo Lunds BK!! Ella och jag vaktade bilen medan Lotta och matte gick en sväng och kollade läget. Min matte konstaterade att gräset var ju för all del fortfarande vått men det var en dryg timme tills vår klass skulle börja och vår ring låg i solsken så utsikterna att den skulle torka upp var goda. Det var ganska varmt och skönt, i alla fall när solen var framme. Matte bestämde sig för att anmäla oss och när det blev tid för lottning så fick vi startnummer 5. Ganska bra nummer. Matte fotograferade vårt protokoll så det kan ni få se, och Lotta filmade med mattes kamera så det kan ni också kika på om ni vill. Inte toppkvalité på filmen direkt men men.. Först började vi ju med platsliggningen såklart men nytt för mig var att matte gick in i ett tält! Har jag aaaaaldrig varit med om. Men hon brukar ju komma tillbaka så jag tog det med ro. Fast domaren påstod att jag var "en liten aning orolig och tittade både åt höger och vänster". Amenva, jag måste väl få kolla vem som ligger vid sidan om mig och sen tittat jag bara rakt fram dit matte gick. Så vi fick bara en 9:a på platsen p.g.a. det. Ja det var ju inte så kul, får tänka på det en annan gång. Fler bortförklaringar: Det lilla vi tränat senaste veckan har bara varit tempo för att jag ska hänga med i svängar och vändningar och då tränar vi inte halterna för dom "kan" jag ju. Resultatet av det blir att jag glömmer mig när matte stannar. Ska säga till henne att vi nog får träna någon enstaka halt också trots att vi mest tränar på att hänga med bra. Därav det dåliga betyget på fritt följ. Ja - sen får jag väl tvingas erkänna att ibland tycker jag helt enkelt att det blir andefattigt att bara gå och gå och gå så då blir det ju lite släp såklart. Inkallning med ställande var på maximala 35 meter och jag sitter såklart fint kvar och väntar. Men nu var det såhär att matte stod i motvind (tänkte ju inte HON på)och hon håller alltid en hyfsad ton till mig så jag hörde helt enkelt inte när hon sa "kom" utan jag sitter kvar som om ingenting hänt. Då blev hon tvungen att kalla en gång till - lite högre - och DÅ hörde jag och kom naturligtvis snabbt och villigt. Men när hon sen sa "stanna" så var jag litet uppeldad för att hon låtit mig vänta så länge så jag stannade inte tillräckligt snabbt. Måste ha varit över 5 meter. Då förstod jag ju själv (eftersom jag är en klok liten hund) att vi skulle få en nolla på detta momentet, och eftersom det kliade alldeles kopiöst så tänkte jag att jag kan lika bra stanna och klia mig här innan jag går in och sätter mig fot så är det gjort innan nästa moment. Så tänkte jag alltså.... Apporteringen blev heller inte så lyckad. Som sagt - aaaaaningen tjock - och jag var nog liiiiiite okoncetrerad där plus att jag tycker att sprillans nya apportbockar inte är så lockande. Ja inte om nån annan nyss har dreglat ner dom heller. Går och väntar på att man ska få ha sin egen apportbock för det är ju ohygieniskt och stor smittoriskt att vi ska behöva ta samma eller hur? Annars är jag naturligtvis jättebra på apportering! Fråga matte om ni inte tror mig. Ja detta var det mindre bra, men sen var det ju helt OK på dom andra momenten. Rutan ska vi bara inte tala om, matte var överlycklig när vi fick 9,5 poäng på den. Hurra! Men frågan är om inte det bästa av allt var domarens kommentar på "helhetsintryck". Slutresultatet blev i alla fall ett 2:a pris och 145 poäng. Attans förargligt att det inte blev ett förstapris såklart, men matte var ändå vid mycket gott mod när vi körde hem och jag fick massor av beröm och godsaker. Ha det så gott mina vänner!

4 kommentarer:

  1. Attan osså!! Men nästa gång så!Visst e där bra i Lund! Nästa helg agility! Ni ska väl dit?

    SvaraRadera
  2. Det så så godt ud på videoen med den opmærksomme lille hund som støttede matte så fint - og hvorfor skal det trække ned bare fordi han sætter sig så han kan se på matte?
    Jeg lagde dog straks mærke til den flotte helhedsbedømmelse - og næste gang bliver det en 1´er.

    SvaraRadera
  3. Vi har kollat på filmerna. Lite småsynt är de där som dömmer tycker vi. De måste ju förstå att vinden påverkar och att man bara måste titta liiiite på sidorna då man ligger där sååå länge. Liiiite överseende måste de ju ha eller hur :P Sen var det ett himla långt fritt följ ju (för våra små ben) inte konstigt att man någon gång blir lite efter... Men men ni kommer igen och NÄSTA gång då kommer det säkert att skrivas 9:or och 10:or om vart annat. Vi hejar på er i alla fall!

    Ha en skön vecka!

    PS... SNYGG RUTA (& kliar det så kliar det)!

    SvaraRadera
  4. Ja där var kanonbra i Lund Ingrid. Jajamen vi ses på söndag, ska bli jättekul.

    Tack Tove för att du lade märke till min "handling" av matte. Hon är inte så lätt att dras med ska du tro :)

    Ja hörninini Österlenkillar, ni vet ju precis vad det handlar om. Vi som är lite mindre måste ju gå lika långt som dom stora, orättvist eller hur? Tack för komplimangen om rutan - visst satte jag den ganska fint? De sa matte oxå :)

    SvaraRadera